Allmänna Villkor

Term and Privacy.

Allmänt
För att få handla hos Equinox E-Commerce OÜ (www.vineyardexperience.se), nedan kallad Vineyard Experience, måste du vara över 18 år. Vid beställning i vår butik träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd. Om du handlar med annan persons personuppgifter, utan dennes medgivande, och detta innebär ekonomisk skada för Vineyard Experience, kommer detta att polisanmälas. Vi reserverar oss för slutförsäljning.
Betalning 
Priser
Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Fraktkostnad och eventuell administrativ avgift kan tillkomma, se ytterligare information nedan. Vineyard Experience reserverar sig för eventuella fel, exempelvis prisuppgifter, kampanjer, rabatter eller produktuppgifter som kan uppstå.
 Betalningsalternativ
 Vi använder olika betalningsmetoder som fakturabetalning, kortbetalning, PayPal och Apple Pay.
När du betalar med Klarna
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.
Leverans och frakt 

Leverans 

Vi levererar vanligen din order inom 3-6 arbetsdagar men vissa avvikelser kan förekomma. Vänligen se den exakta leveranstiden angiven i respektive produktbeskrivning.

 Fraktkostnad 

Fraktkostnaden visas i kassan och varierar beroende på varans vikt och vilket lager den skickas från. Frakten kostar som mest 149 kronor och vi erbjuder alltid fri frakt på alla ordar över 699 kronor. 

 Felleverans

 Om du mot all förmodan skulle få en vara som du inte har beställt kontaktar du vår kundservice på info@vineyardexperience.se så hjälper vi dig att returnera varan. 

 Transportskada

Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket som är skadat eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten så kontakta omgående vår kundservice. Tillsammans med skadeanmälan behöver vi:

1. Fotografier på utsidan av förpackningen 

2. Fotografier på eventuellt skyddsemballage (exempelvis bubbelplast) 

3. Fotografier på skadan/skadorna 

4. Ett fotografi på etiketten från kuriren som sitter på förpackningen som varan skickades i 
5. Ett fotografi på följesedeln. 

Samtliga handlingar behöver komma oss till handa senast 7 dagar efter det att du mottagit din order för att vi ska kunna behandla ärendet.  

Ånger-, retur- och bytesrätt 


Allmänt om ångerrätt, öppet köp och bytesrätt

 Hos Vineyard Experience har du alltid 14 dagars öppet köp och 14 dagars bytesrätt när du handlar i vår butik. Du kan alltså returnera varan inom 14 dagar från det att ordern har ankommit till uthämtningsstället och få tillbaka hela det belopp du har betalt (minus 89 kronor i returavgift). Varan ska då vara i oförändrat skick – det vill säga den får inte vara använd, men givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan ska returneras i originalförpackningen och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. Vid denna typ av retur står du själv för returkostnaden på 89 kronor. För övriga villkor och praktisk hantering gällande returer, se under rubrik Returhantering nedan. Du kan läsa mer om svensk lagstiftning kring köp via internet hos Konsumentverket. 

Avbeställning

 Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på info@vineyardexperience.se. Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att motta din beställning. Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt och returhantering. 

 Ångerrätt

 Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då din beställning anlänt till uthämtningsstället. Kontakta vår kundservice på info@vinehardexperience.se så skickar vi formuläret till dig. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalar vi kostnaden för produkten till dig, exklusive returkostnaden på 89 kronor, utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det att du meddelat ditt beslut att utnyttja ångerrätten. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning, utan att det blir några avgifter för dig. Vineyard Experience har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna. Du måste skicka tillbaka varorna till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om att du önskade nyttja ångerrätten. Du får då en förfrankerad adressetikett från oss via e-post. Kostnad för returen av varorna, för närvarande 89 kronor, står du själv för. Har du hunnit använda din vara och utnyttjar ångerrätten kan det innebära an viss värdeminskning, på din bekostnad. Dessa ärenden hanteras individuellt.

 Returhantering via kundservice

 Vid retur måste du kontakta vår kundservice på info@vineyardexperience.se för att få en retursedel och en adressetikett. Retur av vara ska alltid styrkas med inköpskvitto. Du ansvarar för att varan kommer till oss i oskadat skick, vilket är viktigt om du önskar returnera på annat sätt än det sätt som varan levererades på. Se därför till att varan emballeras väl, i originalförpackning. Vid godkända garantiärenden samt reklamationer står Vineyard Experience för alla kostnader inklusive frakt. Vid nyttjande av ångerrätten eller öppet köp står du själv för returkostnaden på 89 kronor. Returen är inte godkänd förrän Vineyard Experience kontrollerat varan. Vid godkänd retur och ångerrätt sker återbetalning på samma sätt som betalningen skett. Vid ej godkänd retur och ej uthämtad försändelse (i butik eller på postombud) debiteras en administrativ kostnad om 250 kronor. Dessa returer betraktas dock inte som ett utnyttjande av ångerrätten. 

 Ej uthämtat paket 

 Ett paket som inte hämtas ut från ombud inom 14 dagar returneras automatiskt. En vara som anländer till vårt lager i retur utan giltigt returnummer debiteras med 250 kronor i administrativ kostnad.  

Reklamation


Garanti och reklamation

 Som privatperson omfattas du av konsumentköplagen vilket innebär att du har reklamationsrätt under tre år. För övrigt gäller svensk konsumentlag, läs mer hos Konsumentverket. Du ska aldrig betala frakt eller returkostnad om felet orsakats av oss. Innan reklamationen, rådgör alltid med vår kundservice som du når på info@vineyardexperience.se så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet (se vidare information ovan angående Returhantering). Felet kan anmälas inom skälig tid efter det att du mottagit varan. Om du vill nyttja din garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och det därför inte täcks av garantin, står du för eventuell hanteringskostnad. Vineyard Experience medarbetare kommer i första hand att avgöra om felet beror på felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått dig. Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att fel inte har uppstått som följd av felaktigt bruk av varan. Är det fel på varan har Vineyard Experience rätt att inom 6 månader åtgärda felet. Om så inte sker har du rätt att få en ny vara som ersättning för den defekta varan. Vid korrekt reklamation ersätts du som kund för eventuella fraktkostnader. Reklamation ska vara oss tillhanda inom skälig tid.

 Lösning och hjälp i tvistemål

 Vi på Vineyard Experience hoppas så klart att tvister aldrig ska uppstå för dig som kund. Om det mot förmodan skulle göra det så finns det hjälp att få genom en tvistlösningssida som är gemensam för hela EU. Sidan är speciellt framtagen för att konsumenten ska kunna handla fritt över Europas gränser och kunna få hjälp om något går snett. EU:s tvistlösningssida är skapad för dig som handlar på nätet från ett företag som är lokaliserad i något av EU-länderna och där du upplever att du behöver hjälp o ett tvistmål http://ec.europa.eu/consumers/odr/. 

Personuppgifter och sekretess 
Du kan ta del av Vineyard Experience Integritetspolicy på vår hemsida vineyardexperience.se
Reservation
Vid eventuell slutförsäljning av vara eller missberäkning av antal lagervaror har Vineyard Experience rätt att häva köpet och återbetala eventuella betalningar gjorda av dig. Vi kontaktar i sådant fall dig via mejl för att se hur detta på bästa sätt ska lösas. 
Force Majeure 
Händelser som krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, pandemier, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Det innebär att Vineyard Experience befrias från sina förpliktelser att fullfölja ingångna avtal. 
Bolagsinformation
Vineyard Experience, en del av Equinox E-Commerce OÜ
Registreringsnummer: 16177143
Adress: Harju maakond, Tallin, Kasklinna linnaosa, Sakala tn 7-2, 101 41, Estonia
E-post: info@vineyardexperience.se
De allmänna villkoren uppdaterades senast: 2021-12-05